När du ser ljuset i tunneln, akta dej - det kan vara ett tåg..!

söndag 19 augusti 2012

En känsla



Var Simone Bertaut verkligen halvsyster till Edith Piaf? Wikipedia, vår tids sanning, säger att det inte var så. Wikipedia säger att de var nära vänner. Men oavsett vilket, gick hennes initierade roman om Edith Piafs levnadsöde från trottoarkanterna i Paris, till Upptäckten och livet som Stjärna, genom märg och ben på läsarna.

Själv trodde jag vartenda ord jag läste – och då hade jag aldrig lyssnat eller ens hört talas om denna Piaf tidigare.

När jag läst ut boken, lånade jag lp:n på biblioteket och lyssnade till ”den stora rösten”. Och fastän jag aldrig förstått mer än en handfull franska glosor, gick musiken och rösten raka vägen till mitt hjärta. En stor röst i en liten kropp som trängde igenom allas våra pansar mot omvärlden.

Ibland behöver man inte förstå så många ord för att beröras. Det räcker att höra dem.

Inga kommentarer: