När du ser ljuset i tunneln, akta dej - det kan vara ett tåg..!

söndag 12 augusti 2012

Född, eller?



Jag kom av en slump till en (för mig) helt obekant blogg idag; Språkmakargatan. Där stod att läsa om blomsterbarn. Nej, inte de 60-talets blomsterbarn med härstamning från San Fransisco som var ett med haschdimmor, hippierörelse och Hare Krishna.

Nej, blomsterbarnen i denhär bloggen handlade om maskrosbarn och orkidébarn. Det ena ett mycket välkänt begrepp, men det andra helt nytt. Orkidébarn. Det hörs med en gående gång vad som menas; ett barn, värnlöst och mera ömtåligt än de andra barnen runt omkring. Till skillnad från maskrosbarnet, som är tuffare än tuff och kan ta sig förbi och igenom de svåraste hinder utan hjälp från någon annan.

Jag blev lite fundersam när jag läste att uttrycket maskrosbarn myntades i DN 1985; själv har jag trott att det har betydligt många fler år på nacken och att barnpsykologen Gustav Jonsson hade ett eller flera fingrar med i spelet.

Det fick mig att börja fundera både på hur ord och uttryck myntas, men också vem som bestämmer när de är födda. Det är ju inte så att det sätts in en annons under Födde när ett nytt ord eller uttryck sett dagens ljus..







1 kommentar:

Charlotta sa...

Boktips Orkidébarnet

www.charlottalagerbergthunes.se